Update

Insåg att jag inte skrivit något alls sen i Maj, rätt illa faktiskt. Speciellt eftersom det har hänt en hel del sedan dess.

Först var det ju utställningen tillsammans med kamraterna från Forsa, som gick riktigt bra! Utställningen fick väldigt bra respons och det var jätteroligt att se alla färdiga projekt. Otroligt häftigt att verkligen få se hur alla har utvecklats :) Sjukt duktig klass!

Mina fem bilder hade temat drömmar, varav 4 är egna drömmar och den femte tillhör min lärare Joakim på Forsa.

Jag har fotograferat en massa bilder, och sedan monterat ihop dem i Photoshop. En otrolig resa, med massvis av timmar i datorn, en resa till Tallinn + en tripp till Göteborg OCH en stor mängd bilder att gå igenom.

Men resultatet blev lyckat och har påverkat mitt val för framtiden :) Mer om det senare, njut av bilderna så länge!



Efter utställningen var färdig och vernissagen genomförd, bar det av mot den kungliga staden och Fotoskolan STHLM för provdag. Otroligt nervöst men samtidigt blev jag ännu säkrare på att jag ville gå där. Först satt vi i grupper om fyra + två lärare, där vi diskuterade de två bilder man skulle ha med sig ( två st bilder där man tyckte bildbehandlingen var viktigt för bilden).

Sen skulle vi ta oss till kulturhuset och skriva om två utställningar där, max 5 rader. Vilket var otroligt svårt, inte för att det var svårt att tycka till om utställningarna, men att bara få använda 5 rader och fortfarande få fram det man ville säga.

Sista uppgiften för dagen var att svara på frågor om färgen i ett par bilder de hade valt ut från tidningar.
Tydligen gjorde jag väldigt bra ifrån mig, eftersom 1 vecka senare fick jag besked om att jag hade blivit antagen. :)

Året på Forsa tog plötsligt slut och sommaren spenderades i Göteborg hos mor & far. Fick tag på ett jobb, vilket inte är så tokigt när ekonomin som student är allmänt känd som värdelös!

I augusti åkte tåget mot Stockholm. Ny stad, ny skola, ny klass och nytt boende. Klart man vart nervös men än så länge har jag varken åkt vilse, bilvit påkörd eller rånad. :P

När våra försenade datorer väl kom började allvaret, dvs grunderna i Photoshop och bildbehandling = Ställa bild. Vi började med en mängd scannade s/v negativ med tillhörande damm, dessa skulle ställas och dammretuscheras. Dvs fixa kontrasten i bilden, ljusa upp/mörka ner, lyfta fram och tona ner. Sen printas och kritiseras.
Vi fick ett antal svart-vita uppgifter, sen gick vi över på färg. Då tillkommer problemet med färgstick och hudtoner. Man tränar verkligen upp sitt öga för att snabbare se vad som behöver göras och hur.

Här kommer en uppgift vi fick av våran lärare Erik Thor ( Som dessutom har tagit bilden.)
Först skulle vi laga bakgrunden, sen få fram struktur i bakgrunden och få fram formen på tjejen, samt att få håret att bli krisigt. Och självklart kontrast och det vanliga :P


Det kommer komma upp mer bilder snart igen, men tror det får räcka för detta inlägget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0